17.06.2024
Kanjiža

Kanjiža – Koncert segedinskih sinfoničara

 U Domu umetnosti je 15. septembra, u organizaciji Simfonijskog orkestra iz Segedina i Regionalnog kreativnog ateljea iz Kanjiže održan Koncert sinfonijskog orkestra iz Segedina (Mađarska) pod nazivom „Savremeni muzički korzo“ jer izvodi kompozicije savremenih muzičara.

Sinfonijski orkestar je treći put je gostovao u Kanjiži i to svaki put sa jedinstvenom savremenom mađarskom muzikom i praizvedbama kompozicija.  Sve kompozicije koje su svirali izvodile su se po prvi put u Srbiji i komponovane su u 2022. godini na poziv  Sinfonijskog orkestra. Kanjiški koncert je imao i dva sadržaja koja se vezuje za Srbiju : srpsku premijeru priznatog kompozitora, učenika prof. Zorana Erića, Silarda Mezeija i solistu“ Koncerta za gitaru“, Mariju Rašić, iz Beograda.

giristkinja Marija Rašić

Prvo je izvedena kopozicija  Silarda Mezeia  „Krug cveća“  koja je  napisana na jeziku za simfonijski orkestar, a  na molbu vođe Simfonijskog orkestra iz Segedina Šandora Đudija.

Svirali su od Ivan Madarasa „Koncert za gitaru“, takođe srpsku premijeru gde je solista  na gitari bila Marija Rašić iz Beograda za koji kompozitor kaže da je napisan u jednom stavu kao i drugi njegovi koncerti gde sažimaju u muzičkom luku skrivenu višeslojnost. Dok je  Marija Ristić nagovestila da već neko vreme povremeno nastupa sa segedinskim sinfoničarima. – Veliko je zadovoljstvo izvoditi jedini koncert za gitaru Ivana Madarasa. Prvo put sam ga svirala u Budimpešti, pa Segedinu i večeras u Kanjiži. Sarađivati sa segedinskim sinfoničarima je izvrsno , kao i sa  njihovim dirigentom i pravo je zadovoljstvo jer svirati savremenu muziku je drugačije i dobro je teklo od prve probe jer se muzičari dobro razumeju bez obzira na jezik. A do saradnje sa sinfonijskim orkestrom je usledilo kad sam čula kako koncert izvodi moj profesor sa master studija u Budimpešti, te je on  predložio da ga sa sinfoničarim izvodim.

Koncert je završen kompozicijom  Davida Magde „Sinfonieta“  u četiri stava koji sadrže elemente improvizacije  koje potiču od samog autora. Do procesa oblikovanja predmeta u komade sugeriše veoma lični, intimni odnos kompozitora. Sinfonijskim orkestrom je dirigovao Šandor Đidi.

Realizaciju koncerta je  podržao Nacionalni fond za kulturu i Ministarstvo za ljudske resurse Mađarske.

DKP