17.06.2024
Novi Kneževac

Novi Kneževac – Dr Rajević kaže –Jedini posao deteta je da se igra

U prepunoj sali pozorišta dr Ranko Rajević održao predavanje zainteresovanim  roditeljima, vaspitačima i učiteljima i poučio prisutne da deca do 12 godine treba da se igraju i da su najvažniji predmeti:fizičko, likovno, muzičko da bi se razvijale crvene regije I neuroni se povezivali snapsama.

U organizaciji Predškolske ustanove “Srećno dete” iz Novog Kneževca vaspitači te ustanove su prisustvovali dvodnevnom seminaru, a zainteresovani roditelji, vaspitaći , učiteli i drugi su u nedelju , 10 marta u prepunoj sali novokneževačkog pozorišta prisustvovali interaktivnom predavanju dr Ranka Rajevića “Jedini posao deteta je da se igra” autora NTC programa celovitog razvoja deteta , predsednika MENSE Srbije I šefa Katedre za neuronauke u vaspitanju i obrazovanju u Sloveniji s ciljem kako da se obrazovanje približi današnjoj deci. Dr Rajević je objašnjavao da se mozak dece promenio (- Duboke regije naše dece su smanjene, kad krenu u školu ne mogu da sede, ne mogu da pišu, nemaju koncentraciju, a učitelji upozoravaju poslednjih 10 godina da je svaka nova generacija sve slabija – rekao je dr Rajević).

Svake godine je  svaka nova generacija sve slabija i slabija, što je profesor prikazao na primeru prijemnog ispita na fakultetima i rekao da prijemni nisu teži, nego su deca sve slabija i da se pojavila potreba za pojavom neuronauke da se ona približi I vaspitačima i roditeljima.

smart

Dr Ranko Rajević je roditeljima dece od rođenja do puberteta preporučio da postoje tri celine na koje treba obratiti pažnji I pridržavati ih se.

– Prva celina je prezaštićivanje. Dete ako se prezaštićuje neće razviti neke biološke sisteme, neće doći do povezivanje dubokih regija mozga. Dete mora da bude izložen i da trči, da padne, da se penje, čak i oguli kolena , to je potpuno u redu – naglasio je dr Rajević .Ispričao je iz Sombora, u školi “Dositej Obradović”  gde su imali kros kroz šumu. Roditelji su pisali peticiju da se zabrani kros  kroz šumu jer mogu  deca da zapnu za  koren od drveta, da padnu, povrede se.  I na kraju peticije su tražili  ukoliko dođe do povrede da će roditelji tužiti školu. Direktor je pozvao dr Rajevića da održi predavanje, nakog koga su povukli peticiju. -Mora dete da padne  i oguli kolena jer mozak se razvija kretanjem – naglašava doktor.

– Druga greška je da ne damo deci da im bude dosadno. Ako kažu dosadno je odlaze ispred TV-a, vide 5-10 kanala, video  igrice i sve što im damo im je dosadno. Treba dati nešto za pokretanje mašte. Kad smo bili mali I  kad smo roditeljima kazali da nam je dosadno  rečeno je “Idi igraj se” i to je bila prava stvar. A danas je dosadno sa 20 kanala. Danas je čovečanstvo formirala dosada. Kad je stvoren višak vremena kad  je čovek ovladao vatrom. Pre toga su ljudi  žvakali hranu po pet-šest sati , po 10 sati dnevno. To se vidi po ostacima lobanja. Kad je vatra pronađena žvakanje se svelo na 20-30 minuta, mišići za žvakanje se spuštaju, vidi se na nalazima na arheološkim lolalitetima, Pojavio se višak vremena , pojavila se dosada. Šta su ljudi počeli da rade? Da razmišljaju, da pripitome životinje, da crtaju po pećinama, znači, počeo je razvoj civilizacije. Mi danas deci ukidamo dosadu, evo ti TV i to je to. Deca treba da se sama pobrinu, da sami urade nešto , da im ne bude dosadno, mi treba samo malo da pomognemo, ali to je njihov (dečiji) posao- rekao je dr Rajević.

A treća celina je  da roditelji zbog svog komoditeta neće da se zamaraju, pa koriste kolica do druge ili treće godine deteta  ili im daju mekanu , pasiranu hranu do treće godine. -To su te tri grupe grešaka koje moramo da uradimo da to bude što više biološki, prirodno, onda ćemo pomoći razvoj deteta. I za kraj savet za rodielje što više kretanja: trčanje, skakanje, prevrtanje, kad je leto da budu bosa, da bi se na taj način povezale sve važne regije mozga- istakao je profesor.

Danas primećujemo nedostatak empatije u svim sredinama  pogotovo ako deca ne pripadaju istoj grupi. Profesor kaže da deca vole da budu ista, ali ako se razlikuju, maker taj imao sve petice  ili nema najnoviju video igricu on štrči i u prihologiji je poznat taj fenomen ako se neko razlikuje ne prihvataju ga. Znači ipak je to posao roditlja. -Nemojete deci tako lako davati mobilne telefone , naučite ih da budu bez njih, Jer kad je na telefonu izuzetno brza promena impulsa, vid nešto vuče trasmitere do luče seratonin, recimo fejsbuk igrice prelaze pet puta za 10 minuta po pet nivoa, luče sve te hormone, i kad izađu u realan svet njima je dosadno. Ne mogu da uče, da čitaju. Šta onda rade? Pa žive u tom virtuelnom svetu i kad komuniciraju, pričaju preko toga i naravno druga deca se osećaju odbačena. Nije to problem, deca će naučiti da  nisu odbačena, nego ova deca koja su puno u vituelnom svetu, ako su to agresivne igrice posebno se gubi empatija. A kad nema kretanja, smanjuje se deo mozga gde se nalaze bazalne ganglije , a ako su one smanjene problem je kognitivni. Puno gledanjeu ekrana smanjuje se i hipokampus, a ganglije hipokampusa će formirati ganglije emocija. U medicini imamo novi problem – opisujemo probleme koje nikad nismo čuli da su mogući. Mi ćemo u medicine tek za 10-15 godina videti te posledice ili ih već gledamo. To su deca bez empatije , smanjene kognitivne sposobnosti rezonovanja , poremećen je  govor, ne mogu da sede, ne mogu da pišu, tako da roditelji moraju da se osveste , da shvate da je  okruženje jako važno za razvoj deteta i da moramo da vodimo računa o tome.

Na predavanju je rečeno da će Preškolska ustanova u novokneževačkoj opštini početi da radi po NTC programu celovitig razvoja detata.

DKP