Novi Kneževac – Izložba fotografija Sabolča Dudaša
U okviru serijala izložbi „Koreni“ koje organizuje Kulturna zona u Novom Kneževcu u toku je izložba fotografija „Sartmatia“ Sabolča Dudaša iz Budimpešte/ Novog Orahova.
Na samom otvaranju izložbe je govorio umetnički direktor Kulturne zone Robert Sabo Benke usput najavivši da će u petak, 03. februara u 18,00 časova u Kulturnoj zoni biti vođenje kroz izložbu u prisustvu umetnika – uz projekciju novog materijala i predavanje o krstu kao simbolu koji je zainteresovao umetnika koje će držati etnolog Marija Banjski.
Prilikom samog otvaranja izložbe Banjski je istakla simboliku Sarmata i naslova izložbe „Sarmatia“, jer su ovim predelima Panonske ravnice se smenjivali narodi, a mađu njima su bili i Sarmati.

Sam autor je o fotografijama rekao da je uvek pokušavao da slika svoje detinjstvo tražeći odgovarajuću metodu da napravi sliku koja ga na to podseća, kada je potpuno sam hodao po njivama i želeo je da prenese te impresije. Izgoreo je u svom dosadašnjem radu i počeo da traži nove puteve fotografije. Ove fotografije su nastale pre četiri-pet godina i od tada se bavim analogonom fotografijom, ručni rad, crno – beli, film, negativ, laboratorija.Radi se kao pre 150 godina i koristi drvene kamera sa harmonikomi slika na pločama. Otkrio je drugačiju fotografiju koja nije reporterska.
Inaače, Dudaš se bavi fotografijom 36 godina. Bio je reporter, ratni reporter, izveštavao iz 47 država sa četiri kontinenta i radio za mnoge svetske magazine. Svoje mesto, Srbiju je napustio početkom 90-iz prošlog veka i sada se kroz izložbu „Sarmatia“ vraća svojim korenima. (U njegovom rodnom Novom Orahovu ima mnogo arheoloških ostataka iz vremena Sarmata, a nešto keramike je i u vlasništvu njegove porodice, te autor gleda na Sarmate kao pražitelje na ovim prostorima.)
-Prilike su se promenile u štampi, digitalna fotografija je toliko napredovala se mobilnom telefonom može napraviti ne samo reportažu, nego i film i vratio sam se analogiji. Još jedan razlog povratka alalogiji je da se danas ceni samo ručni rad. To je danas kuriozitet jer malo ljudi zna da radi sa analognom fotografijom – rekao je Sabolč Dudaš u prijatnoj atmosferi koju su napravili Vela i Čembek svirajući stari, dobri rokenrol i miris i ukus domaće sarme koja se tom prilikom služila.

Posetilaca tokom izložbe je bilo podosta te su podeli svoje utiske. Ivana Popov, učiteljica i osoba koja se bavi umetničkom fotografijom je rekla – Iz prespektive fotografa prepoznajem tipične vojvođanske motive, nepreglednu ravnicu i minimalističke pejzaže iz kojih izranja krst , dimnjak ciglane i neka vlat trave kao simbol našeg podneblja. Oduševljava me nebo na svakoj fotografiji koje dominira i daje joj posebnu dramatiku. Izrazito mi se dopada minimalizam i sofisticiranost prisutna na izložbi i cenim što je u crno-beloj tehnici urađena. Imala sam priliku da popričam sa umetnikom. Veoma je otvoren i širok čovek, neposredan, zaljubljen u fotografiju, veoma iskusan od prafotografije, analogne, do digitalne, vratio se sada fotografisanju drvenom kamerom pomoću ploča i harmonike. Volela bih da nam održi predavanje o takvom načinu fotografisanja.

Srđan Jakovljević, profesor matematike redovni je gost svih dešavanja u Kulturnoj zoni. Nije prisustvovao otvaranju ali je detaljno pogledao izložbu i duboko je impresioniran. – Izuzetno sam lokla patriota. Sabolč Dudaš je predstavio baš naš pejzaž, nepreglednu ravnicu, ostatke divnog Panonskog mora nazivajući izložbu po Sarmatima jednom od mnogih naroda koji su živeli ovde, koji su promučili muku kao i svi ostali narodi koji su prolazili, pa i mi Sloveni , Gepidi, Avari i drugi. Ta muka je, u neku ruku, iskazana na ovim silnim raspećima Gospoda Isusa Hrista, njegovo stradanje kao i stradanje mnogih kroz vekove koji su stradali u potrazi za obećanom zemljom, za rajskim naseljem koje su tražili u ovoj , našoj divnoj ravnici kojoj je ova izložba posvećena – rekao je Srđan.
Sabolč Dudaš se zaista vratio svojim korenima.
DKP